Reisplan!!! - Reisverslag uit Alblasserdam, Nederland van Gerda - WaarBenJij.nu Reisplan!!! - Reisverslag uit Alblasserdam, Nederland van Gerda - WaarBenJij.nu

Reisplan!!!

Blijf op de hoogte en volg Gerda

06 Juli 2013 | Nederland, Alblasserdam

Hier de reisomschrijving die ik ga maken!

Dag 1 - Aankomst Castellamare del Golfo, Sicilië

Reisduur: 35 min. vanaf Palermo luchthaven

Een kleine drie uur vliegen en je bent op het grootste eiland in de Middellandse Zee. Stap het koele vliegtuig uit en loop het plezierige mediterrane klimaat tegemoet. Gooi je jas maar uit en zet je zonnebril maar op. Als de bagage en huurauto zijn opgehaald, kan de vakantie echt beginnen. De wegen op Sicilië zijn van een goede kwaliteit en al nemen de Sicilianen het over het algemeen iets minder nauw met de verkeersregels, is het toch veilig.

Dag 2 - Palermo en omgeving Castellamare

Vandaag heb je de vrijheid om op eigen gelegenheid de omgeving te verkennen. In Palermo, de hoofdstad van Sicilië, is veel te zien en te beleven. De Romeinen, Arabieren en Normandiërs hebben hier allen hun sporen achtergelaten. Het Palazzo dei Normanni werd bijvoorbeeld gebouwd door de Arabieren op de fundamenten van een Romeins fort en diende later als zetel voor de Normandische koning en het Siciliaanse parlement. Heb je van de sightseeing trek gekregen, bezoek dan een van de vele straatmarkten die ons deden denken aan Arabische souks vol exotische geuren en kleuren.

Dag 3 - Castellamare - Agrigento

Reisduur: circa 2,5 uur

Agrigento is een kleine stad boven op een heuvel, op enkele kilometers van het strand aan de zuidkust van Sicilië. De stad zelf heeft niet veel interessants te bieden. Het heeft een klein, historisch centrum, dat wordt omringd door moderne hoogbouw. De belangrijkste reden om hier naartoe te gaan, is dan ook de lager gelegen tempelvallei.

Er zijn maar weinig accommodaties in de vallei zelf, maar wij vonden er een sfeervolle B&B in een oud landhuis tussen de olijf- en citrusbomen. . Er lopen verschillende dieren, waaronder kippen en pauwen, vrij rond in de grote tuin, waar je ook enkele antieke landbouwwerktuigen en een oude waterput vindt.

Dag 4 - Griekse tempelvallei

’s Ochtends word je waarschijnlijk al vroeg gewekt door de haan. Geniet tijdens het ontbijt van het zicht op de tempels, verse croissants en de zelfgemaakte jam. Voor een wandeling langs de tempels raden wij je aan vroeg te vertrekken, om zo de ergste drukte (en in de zomer de hitte) te vermijden. Als je graag een wandeling met gids wil maken, dan raden wij je aan dit via je accommodatie te regelen, dit is een stuk goedkoper dan bij het de entree van het archeologische park.

Onze gids vertelde niet alleen historische feitjes, die we ook in de reisgids konden lezen, maar nam ons als het ware mee terug in de tijd en liet de geschiedenis weer tot leven komen. Waar wij alleen een stapel stenen zagen liggen, wakkerde hij onze fantasie aan en konden wij ons plots goed voorstellen hoe het er 2500 jaar geleden uit heeft gezien.

Dag 5 - Agrigento - Piazza Armerina

Reisduur: 2 uur

Veel reizigers verwachten dat het binnenland van Sicilië droog en dor is, maar het vruchtbare gebied rondom Piazza Armerina is het grootste deel van het jaar verrassend groen.

Een paar kilometer buiten Piazza Armerina vonden wij enkele kleinschalige landhuizen, zogenaamde agriturismo’s, waar je aangenaam kunt verblijven. De agriturismo’s waar wij mee werken, hebben alle een zwembad en een goed restaurant. Er vinden verschillende agrarische activiteiten plaats: de één produceert wijn, de ander olijfolie en sommigen oogsten het fruit en noten. Maak na aankomst een wandeling door de serene, glooiende omgeving of ontspan met een boek aan de rand van het zwembad.

Dag 6 - Romeinse mozaïeken en Siciliaanse kookkunsten

Het ontbijt bestaat uit verschillende broodjes, vruchtenjams en andere biologische producten uit de omgeving. Wij raden je aan vroeg op te staan, zodat je op tijd bij de Villa Romana del Casale kunt zijn. Deze indrukwekkende Romeinse villa, bedekt met 3500m2 mozaïeken vloeren uit de 3e eeuw n. Chr., is de belangrijkste bezienswaardigheid van centraal Sicilië.

’s Middags is het tijd om je wat culinaire kunsten eigen te maken, tijdens een Siciliaanse kookcursus van een halve dag. Samen met de kok ga je het land op om een deel van de benodigde ingrediënten te verzamelen. De Siciliaanse keuken is puur van smaak en sterk streek- en seizoensgebonden. Je bereidt dus alleen gerechten met verse groenten en ingrediënten, die op dat moment beschikbaar zijn. Het viel ons meteen op dat de tomaten en paprika's hier een stukje kleiner zijn dan diegene die bij ons in de supermarkt liggen, maar dat ze wel veel rijker van smaak zijn.
Na afloop schuif je met zijn allen aan tafel en wordt het eten opgediend. Buon appetito!

Dag 7 - Piazza Armerina - Ragusa Ibla

Reisduur: 1,5 uur

Van de acht bergdorpen in de regio die gezamenlijk op de werelderfgoedlijst staan, vinden wij Ragusa persoonlijk het sfeervolst. De stad bestaat uit twee delen, het moderne Superior en het oude Ibla. Wij kozen er bewust voor om in het centrum van Ibla te verblijven. In het doolhof van smalle straatjes hadden wij wel wat moeite om onze B&B te vinden en de auto ergens te parkeren, maar je zit dan wel midden in het pittoreske oude gedeelte.

Dag 8 - Wandeling met ezel op het platteland

Na het ontbijt word je door gids Anna met de auto opgehaald en meegenomen naar haar huisje op het platteland tussen de graanvelden. Anna is Siciliaanse, spreekt Frans, een paar woordjes Engels en weet bovendien goed hoe ze met ezels kan communiceren. Dat laatste komt goed van pas, want zoals wij zelf ondervonden, deze koppige beesten willen niet naar iedereen even goed luisteren.

De ezels worden hier niet als vervoermiddel gebruikt, maar als lastdier tijdens de oogsttijd. Je gaat tijdens de wandeling dan ook niet op de ezel zitten, maar neemt hem aan een teugel mee voor de nodige exercise. In een rustig tempo maak je een wandeling van circa 6 km door de glooiende omgeving. Halverwege stop je om lokale kaas en andere producten uit de regio te proeven. Gedurende de wandeling begonnen wij het gedrag van de ezels beter te begrijpen en hebben we uiteindelijk erg genoten van de rust, de natuur en de interactie met de dieren.

Dag 9 - Ragusa - Avola strand

Reisduur: 1,5 uur

In de buurt van Avola, aan de relatief rustige zuidoostkust van Sicilië, vonden wij een karakteristieke massaria (landhuis) aan zee. In onze ogen een perfect alternatief voor Taormina en andere drukbezochte badplaatsen in de buurt van Catania.

Dag 10 - Fietsen langs verborgen baaitjes en stranden

Het strand nabij je masseria ligt aan een riviermonding en is onderdeel van het natuurreservaat Cava Grande del Cassibile. Het strand staat vanaf de hoofdweg niet aangegeven en daardoor komen er maar weinig toeristen. In het weekend en tijdens de vakantie is het wel populair onder de locals, die hier dan met de hele familie komen bakken in de zon.

Om op een ontspannen manier het aangrenzende natuurgebied en andere verborgen stranden en baaitjes langs de kust te verkennen, hebben wij vandaag een fiets voor je geregeld. Na een stevig stukje trappen op de pedalen krijg je best wel trek, maar op de afgelegen stranden vind je geen restaurantjes. Dus krijg je voor onderweg ook een eenvoudige picknicklunch mee. Zoek een mooi plekje uit, spreid je badlaken uit en zet je tanden in een verse panini.

Dag 11 - Avola kust - Etna vulkaan

Reisduur: 2 uur

Aan de vruchtbare noordzijde van de Etna, in de landelijke omgeving van Lingualossa, vonden wij een leuke agriturismo tussen de druivenranken met uitzicht op de vulkaan. Het landgoed beslaat 12 hectaren grond, waar voornamelijk druiven groeien voor de wijnproductie. De 19e eeuwse boerderij is in handen van eigenaar Francesco en zijn familie, die er alles aan doen om jouw verblijf zo prettig mogelijk te maken.

Dag 12 - Wijnproeven aan de voet van de Etna

De meeste toeristen bezoeken de Etna vanuit de zuidkant, maar wij geven de voorkeur aan de noordzijde. Het is er rustiger en het landschap is afwisselender. Via Lingualossa rijd je door de pijnboombossen naar het skistation Piano Provenzana, op 1810 m hoogte. Afhankelijk van het weer en de activiteit van de vulkaan op dat moment is het mogelijk om vanuit Piano Provenzana een 4x4 busje te nemen naar de noordoostelijke krater op 2800 m hoogte. Hier tref je een kaal, stoffig maanlandschap aan, met zwarte bergen gestolde lava en rokende kraters die verstikkende zwaveldampen uitstoten.

Na een intensieve dag op de vulkaan, is het tijd om te ontspannen en te genieten van de goede dingen van het leven. Aan het eind van de middag hebben wij een afspraak voor je gemaakt bij het Gambino wijnhuis, op 20 minuten rijden van je agriturismo. Samen met een professionele sommelier ga je vier van hun wijntjes proeven en krijg je uitleg over de achtergrond van de wijn en zijn complexe samenstelling.

Dag 13 - Etna - Cefalù
Reisduur 2,5 uur

Vandaag reis je naar de vissersplaats Cefalù. Verspreid over het oude centrum vonden wij een aantal leuke B&B’s waar wij mee samenwerken. Ze zijn alle gevestigd in statige oude panden en liggen op loopafstand van de haven en de centrale piazza met zijn Byzantijnse kathedraal uit de 12e eeuw.

We raden je aan de kathedraal aan het eind van de middag te bezoeken. De meeste dagjesmensen hebben de stad dan al verlaten en de manier waarop de zon dan naar binnen schijnt, geeft het geheel een magisch sfeertje. Bij binnenkomst valt je oog direct op de mozaïeken afbeelding van Christus.

Op het plein voor de kerk zijn verschillende restaurants met gezellige terrasjes te vinden.

Dag 14 - Boottocht langs de kust

Vandaag duik je in het leven van de visser. En wel als kapitein van je eigen bootje. Wij zorgen voor een gemotoriseerde rubberboot waar je overigens geen vaarbewijs voor nodig hebt. Vanaf het strand heb je gister misschien de vele vissers al hebben gespot. Vandaag vaar je er zelf tussendoor. Weliswaar zonder hengels en visnetten, het is tenslotte vakantie! Wij voeren langs een paar oude vissers, waaronder de 86 jaar oude Rosario. Elke ochtend vertrekt hij om 4 uur naar zee, om vervolgens het 6 km lange net handmatig binnen te halen. Spring gerust bij een van de vissers op de boot om een handje te helpen. Af en toe legden wij de boot "voor anker" voor een mooie foto van het oude centrum of een frisse duik.

Na ongeveer drie uur keer je terug naar de oude haven. 's Middags ben je vrij om door de smalle straten van het centrum te dwalen .Zin in wat meer ontspanning, breng dan de middag door op het langgerekte strand.

Dag 15 - Vertrek Sicilië

Na het ontbijt is het tijd om je spullen te pakken. Heb je een late vlucht, dan kun je nog even van het strand genieten. Vanuit Cefalu rijd je in ongeveer een uur en een kwartier naar de luchthaven van Palermo. .